De Covid-19 pandemie ligt nog vers in ons geheugen. Maar gelukkig zijn de regels inmiddels afgeschaft en gaan we verder met ons leven. Het einde van de Corona crisis heeft echter grote gevolgen voor de beurswaarde van maaltijdbezorgers uit Europa.
De afgelopen maanden verloren grote namen als ‘Just Eat Takeaway’ en ‘Delivery Hero’ voor miljarden aan marktwaarde. De vraag is: zijn er meer redenen voor het verlies dan het aanschaffen van de Corona regels alleen?
Winst maaltijdbezorgers holt achteruit
Tijdens de Covid-19 pandemie maakten ontelbaar veel huishoudens gebruik van thuisbezorging. Niet zo gek, want veel mensen bleven uit voorzorg liever thuis. Die tijden liggen inmiddels achter ons. Maaltijdbezorgers hebben anno 2023 te maken met kritische beleggers die niet blij zijn met de stijgende rentes.
Maaltijdbezorgbedrijven maken grote verliezen en niet of nauwelijks winst. Daardoor neemt de wil om te investeren in aandelen van deze bedrijven af. De dieprode cijfers van bedrijven uit deze branche in 2022 zijn tekenend:
Deliveroo: -343,6 miljoen
Delivery Hero: -2,9 miljard bruto verlies
JET: -5.7 miljard netto verlies
Negatieve rentes gooien roet in het eten
Tot een paar jaar geleden maakten investeerders zich weinig zorgen over de lage winsten van maaltijdbezorgers. Klanten werden gelokt met lage prijzen en mooie kortingsdeals.
Investeerders hadden goede hoop en verwachtten dat de bedrijven in de nabije toekomst mooie winsten zouden behalen. Stijgende rentes gooiden echter roet in het eten. De verwachte winst is in de nabije toekomst niet veel waard, en dat stemt investeerders negatief.
Steeds minder bestellingen
De daling zet nog wel even door. In het eerste kwartaal va 2023 daalde het aantal bestellingen bij Deliveroo bijvoorbeeld met 9 procent. Bij JET was dit 14 procent ten opzichte van 2022. Heeft de markt vol maaltijdbezorgers nog toekomst? Dan moeten ze toch echt winst gaan maken. En dat betekent waarschijnlijk hogere prijzen op de menukaart en duurdere producten.
Wat heeft de toekomst voor maaltijdbezorgers in petto?
Toch moeten de bedrijven niet doorslaan in hun prijsverhogingen. De klant hoeft immers niet meer verplicht online te bestellen. Ook speelt mee dat mensen graag zelf koken, nu ze in deze dure tijden minder te besteden hebben.
Het is voor maaltijdbezorgers dus een grote uitdaging om nieuwe klanten aan te trekken en te blijven groeien. Hoe? Door onder andere abonnementen te introduceren. Kortingen hoef je als klant minder te verwachten, aangezien dit de winst van de maaltijdbezorgers verkleint.
Laatste Beleggingsnieuws:

Bekend crypto bedrijf in de Champions League

Wat is de toekomst van AI op de cryptomarkt?

Populaire nieuwe cryptomunt maakt intrede op Bitvavo

Deze altcoins maakten in augustus een opvallende stijging door

Ripple (XRP) nu een betaalmiddel in India en de VAE

FBI onderzoekt identiteit Satoshi Nakamoto

Bitcoin (BTC) maakt een sprong naar boven

Trump en Musk vermijden crypto tijdens gesprek
